Whisky reis Schotland een goede investering

Whisky reis Schotland een goede investering.

Investeren in whisky? De toekomst van Scotch ziet er rooskleurig uit

Whiskyreis Schotland
Whisky reis Schotland

Whisky reizen uit allerlei landen zijn razend populair. In 2013 en 2014 daalde het aantal verkochte flessen whisky wereldwijd, zo blijkt uit cijfers van IWSR. In 2015 bleven de verkopen onveranderd. Het jaar 2016 ziet er beter uit. De op de Londense beurs genoteerde drankenfabrikant Diageo, die goed is voor meer dan twee vijfde van de drankenverkopen, rapporteerde deze week beter dan verwachte resultaten over de zes maanden tot en met december.

Het herstel van de Scotch-verkopen was een belangrijke aanjager van het resultaat. De vergelijkbare omzet van de Schotse whisky-portefeuille van Diageo, die gedomineerd wordt door het merk Johnnie Walker, steeg met 6 procent op jaarbasis. In het financiële jaar tot en met juni 2016 was de omzet nog onveranderd.

Herstel in opkomende markten

Diageo profiteerde vooral van een herstel in de opkomende markten. Met name in Latijns-Amerika en Afrika was sprake van sterke Scotch-verkopen. Alleen in Oost-Azië nemen de verkopen nog altijd af. China laat opnieuw groei zien, maar in Thailand zorgde de rouwperiode na het overlijden van de koning voor een afnemende vraag naar sterke dranken. In Zuid-Korea hebben consumenten in het algemeen de sterke drank te hebben afgezworen.

VS belangrijkste markt voor Scotch

De VS blijft het belangrijkste land voor de sector. Amerikaanse importeurs kopen ongeveer een vijfde van de totale export van Scotch op. In de VS weet de Schotse whisky echter niet te profiteren van de heropleving van de sterke dranken onder consumenten. Veel Amerikanen zijn overgestapt op bourbon, Ierse whisky en cognac, die vaak worden genuttigd in prijzige cocktails.

Diageo moedigt mixen van Scotch aan in VS

De perceptie dat Schotse whisky niet mag worden gemixt speelt het bruine goedje daarbij parten. Diageo maakt daardoor nu reclame voor het serveren van Johnnie Walker met ginger ale. Ook via online marketing probeert de drankenfabrikant meer aansluiting te vinden bij de Millennial-generatie. Dit lijkt te werken. In de tweede helft van 2016 steeg de verkoop van Johnnie Walker in de VS met 4 procent, het eerste bewijs van volumegroei sinds midden 2013.

Verkopen in Europa en VS afhankelijk van nieuwste trends

De whisky-verkopen in de ontwikkelingsmarkten reflecteren volgens de producenten vooral de macro-economische trends, terwijl de verkopen in Europa en Noord-Amerika afhankelijk zijn van de nieuwste trends onder consumenten.

In de opkomende markten lijkt de groei voor het eerst sinds jaren weer aan te trekken. In de ontwikkelde landen kampt de Schotse whisky nog altijd met een imago-probleem onder de jongere consumenten, maar ook daar lijkt verandering in te komen. Wanneer dat gebeurt dan hebben de brouwers van Schotse whisky echt iets om op te proosten.